Refleksi: tiga kunci kejayaan Facebook menurut Mark Zuckerberg

 Muhamad hazman bin suria affandy (A180156)

https://www.youtube.com/watch?v=Vl74ypiwlA4

Kejayaan Mark Zuckerberg dalam bidang keusahawanan tidak dapat dipertikaikan lagi. Penciptaan Facebook miliknya menjadi bukti kejayaannya yang bahkan mewujudkan fenomena baru diawal kewujudan Facebook. Sehingga sekarang Facebook menjadi aplikasi yang sering digunakan untuk pelbagai tujuan. Mark Zuckerberg telah mengecilkan faktor kejayaan Facebook kepada tiga kunci kejayaan.

Kunci yang pertama adalah Facebook mempunyai usahawan yang cekap, berwawasan tahu bagaimana untuk memanfaatkan perkembangan semasa. Pasukan usahawan dalam Facebook yang diketuai oleh Mark Zuckerberg sendiri mempunyai wawasan yang tinggi. Bahkan sebelum sejarah penciptaan Facebook cukup untuk membuktikan bahawa wawasan yang tinggi dimiliki oleh beliau. Beliau sanggup berhenti dari pengajianya untuk memberi fokus kepada perkembangan Facebook miliknya. Beliau percaya bahawa Facebook mampu maju dan menghasilkan sebuah kejayaan kepada dirinya.

Selain itu, Facebook juga mempunyai usahawan yang bijak memanfaatkan perkembangan semasa. Sepanjang perkembangan Facebook sejak kewujudannya banyak syarikat lain cuba melakukan perkara yang sama untuk meraih keuntungan. Namun, para usahawan Facebook sentiasa mengeluarkan idea-idea baru sesuai dengan kehendak pengguna. Hal ini yang menjadikan Facebook masih kekal sehingga sekarang tidak seperti kebanyakan aplikasi lain yang sudah tidak mandapat sambutan dari pengguna.

Kunci yang kedua adalah berani. Beliau mengatakan setiap usahawan perlu berani mengambil keputusan untuk kebaikan syarikat. Risiko tidak bererti memusnahkan hasil kerja sendiri namun beliau menganggap risiko yang diambil beliaulah yang meletakkan Facebook pada kedudukan sekarang. Beliau berani mengubah dan menambah ciri-ciri baru dalam Facebook untuk memastikan aplikasi tersebut sentiasa diperlukan dan dicari oleh pengguna di selurruh dunia.

Kunci yang terakhir adalah bertindak mengikut keadaan. Mark Zuckerberg menyatakan sebuah syarikat yang besar perlu diurus dengan cara yang besar manakala syarikat yang kecil perlu diurus dengan cara yang kecil. Facebook diurus dengan cara yang sepatutnya. Beliau membuat perubahan dalam syarikat tersebut mengikut kesesuaian dan perkembangan syarikat tersebut. Jika sebuah syarikat diurus dengan cara yang salah maka syarikat tersebut akan huru-hara dan akan berakhir dengan kegagalan secara cepat atau lambat.

Kesimpulannya, 3 kunci tersebutlah yang meletakkan Facebook pada kedudukan sekarang ini. Setiap syarikat akan melalui cara yang berbeza dalam mencapai kejayaan namun 3 kunci ini tidak dapat dipisahkan jika sesebuah syarikat ingin terus maju.


Comments