Reflesi tentang Falsafah Perniagaan Mark Zuckerberg

 DING JIEL XIN (A179947)

https://copip.wordpress.com/2014/04/25/making-mark-zuckerbergs-business-philosophy-work/

            Ulasan ini menerangkan falsafah perniagaan Mark Zukerberg sebagai antara usahawan yang paling berpengaruh pada abad ke-21 ini.

            Antara falsafah perniagaan yang dipegang oleh beliau ialah perasaan mendesak (sense of urgency) di mana beliau menitikberatkan kepantasan dalam mencari masalah dalam pasaran dan berupaya untuk menyelesaikan masalah itu dengan tempoh yang singkat. Beliau juga mengatakan bahawa sekiranya seseorang itu hanya melengah-melengahkan kerja dan tidak mempunyai rasa mendesak, maka tidak mungkin untuk mereka mencapai sesuatu yang besar dan cepat. Pernyataan beliau juga disokong oleh Profesor John Kotter di Universiti Harvard mengenai corporate urgency.

            Tambahan pula, beliau juga menitikberatkan semangat mencabar status quo, iaitu tidak berpuas hati terhadap pencapaian di depan mata dan focus kepada pencapaian yang lebih cemerlang lagi pada masa depan. Semangat ini boleh dilihat apabila beliau tidak sombong dan berpuas terhadap kejayaan Facebooknya, namun pada tahun 2021 beliau juga mencipta konsep yang berbentuk futuristik, iaitu Meta yang bertujuan untuk mengembangkan lagi jaringan komunikasi di seluruh dunia.


            Melihat skop lain pula, beliau juga menyatakan dalam bukunya “Think Like Zuck: The Five Business Secrets of Facebook’s Improbably Brilliant CEO Mark Zuckerberg”. Dalam buku tersebut, telah dinyatakan bahawa beliau sangat tertumpu kepada persamaan media sosial dengan kehidupan sebenar dan peningkatan hubungan antara satu sama lain. Oleh itu, seseorang adalah diharamkan untuk membuat profil Facebook yang pelbagai di mana Mark sangat menekankan identiti sebenar dan bertujuan untuk mencipta satu komuniti yang sihat dan berinteraksi dengan iklas hati. Hal ini membuktikan falsafah pernigaan yang dipegang oleh beliau, iaitu sentiasa ikhlas dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan supaya dapat membina imej dan kredibiliti syarikatnya.

            Di samping itu, beliau sentiasa berpegang kepada prinsip dan tujual asal dia memulakan perniagaan. Beliau selalu bertanya kepada dirinya, apakah perkara yang paling penting yang boleh saya lakukan di mana dia menekankan perkhidmatan yang terbaik daripada mengaut keuntungan semata-semata. Perkara ini menunjukkan ciri-ciri usahawanya yang membezakan dengan peniaga biasa yang hanya bertujuan untuk mendapat keuntungan tanpa memikirkan apa-apa sumbangan yang boleh diberikan kepada masyarakat.

            Akhir sekali, dia sentiasa memberitahu pekerja syarikatnya supaya melakukan projek yang mempunyai mereka minati dan tidak menganggapnya sebagai kerja yang dipaksa untuk melakukannya. Sikap beliau yang sentiasa berpegang kepada objektif dan misi merupakan falsafah kejayaan yang boleh dipelajari dalam bidang perniagaan mahupun keusahawan.

            Konklusinya, falsafah Mark yang sentiasa mementingkan perasaan mendesak, merendah diri dan berpegang kepada prinsip serta objektif wajib membolehkan beliau menghadapi cabaran dan saingan yang sengit dalam pasaran.

 

 

 

Comments